Дидактичні ігри



                                                          

Дидактичні ігри на уроках  математики

Багато, багато, один
Ігровий матеріал:  лічильні палички, різнокольорові  кришечки  з-під пластмасових пляшок, олівці,  набори геометричних  фігур. Учитель називає слова : багато, багато, один, а учні в свою чергу  повинні показати відповідну кількість предметів.
Учитель говорить: в правій руці – один, в лівій руці – багато, діти в  свою чергу виконують завдання, взявши в ліву руку багато  геометричних фігур, а в праву – один.

Журавлику

Ігровий матеріал: шапочка журавля, кошик.
Один учень в ролі журавлика. На голівці у нього шапочка журавля. Друга дитина тримає кошик. Вона заблукала у лісі. Побачивши журавля, дитина звертається до нього:

Журавлику, журавлику, довгоногий,
Покажи мені дорогу.
Журавель відповідає:
Тупни правою ногою,
Тупни лівою ногою,
Знову – правою ногою,
Знову лівою ногою,
Ось тоді прийдеш додому!

Ніч і день
Учитель кидає кульку одному із дітей і називає при цьому слово, якому є протиставне за значенням, наприклад: довгий, дитина відповідає – короткий, світлий – темний, широкий - вузький і т.д.

Довгий – короткий
Ігровий матеріал: олівці, лічильні палички, геометричні брусочки.
Для гри слід взяти олівці різної довжини. Діти, розглядаючи їх, порівнюють по довжині. Потім учитель пропонує закрити очі, і на відчуття дотику зазначити, який олівець довгий, а який короткий. Решта учнів спостерігають.
Таку ж гру проводимо на  розпізнавання предметів за товщиною.



Якого кольору
Учитель пропонує учням уважно подивитися кругом себе (на стіни, на   
  дошку, вазони, шафи  і т.д.) і запам’ятати, які в класі є предмети і якого вони кольору?
                                Що в класі білого кольору? (стіни, стеля)
                                Що в класі червоного кольору?    (квіти ,вазони)
                                Що в класі зеленого кольору? (дошка, квіти, зелень…)

Підбери по кольору
Ігровий матеріал: різнокольорові стрічки, предметні малюнки.
Ведучий називає який – небудь предмет і запитує, якого кольору він може бути. Діти піднімають відповідну стрічку. Можна навпаки, коли дітям пропонують показати малюнок, на підняту ведучим стрічку.

Знайди кольорові стрічки

Ігровий матеріал: різнокольорові стрічки – дві сині, дві червоні, дві жовті.
Учитель прив’язує кольорові стрічки до перекладинки стільця і пропонує учням показати стрічки відповідного кольору.

                                                   Хто більше назве предметів

Учитель ставить перед дітьми завдання назвати предмети:
а) відповідної величини; (високі, низькі, широкі, вузькі);
б) відповідної форми (трикутні, круглі,  прямокутні, квадратні);
в) виготовлені з відповідного матеріалу (скляні, дерев’яні , металеві).
За правильну відповідь учні отримують фішки.
                                                                          
                                       Незвичайний годинник

Ігровий матеріал: диск, з рухомою стрілочкою (макет годинника без циферблату, коло поділене на 8 рівних частин, на яких зображені чіткі кружечки).
Варіант перший: ведучий переводе стрілку на диску . Діти плескають в долоньки скільки раз, скільки кружечків показує стрілка.
Варіант другий: учитель плескає в долоні, а визваний учень показує на макеті  відповідне число кружечків. (годиннички можна зробити кожному учневі на парту)







                                                   Знайди свою пару

Ігровий матеріал: числові фігури.
Учні стоять один проти одного в дві шеренги. У кожного учня правої шеренги – числові фігури. По черзі кожен учень другої шеренги плескає в долоні. Учень, у якого числова фігура співпала з числом хлопків  другого, виходять з гри.

                                       Ручки рахували, очки провіряли

Ігровий матеріал:  картонний папір, на який нашиті в декілька рядків ґудзики.
Учитель визиває учня, пропонує закрити йому очі, на дотик перерахувати і назвати кількість нашитих ґудзиків, перевіряючи цей рахунок уже відкритими очками.

                                     Додати – відняти

Ігровий матеріал: лічильні палички, карточки із зображеними на них квадратиками чи кружечками.
 Карточки розкладені із зображенням вниз. За сигналом ведучого гравці перевертають карточки, вибирають із лічильного матеріалу скільки паличок, скільки геометричних фігур зображено на карточці. Потім, помінявшись карточками, діти перевіряють, чи відповідає число паличок зображеним геометричним фігурам.

                                          Знайти помилку

На набірному полотні учитель розміщує картинки із зображенням зайчика, їжачка, білки, і під кожен розріз виставляє цифри , наприклад 7, 5, 8.. Поруч вивішує картинку, на якій зображені шишки, горіхи, морква. Звірята порахували шишки, горіхи, моркву, але результати у них різні. Хто порахував правильно? Хто помилився?

                                          Відповідай відразу


Учитель визиває до дошки декількох учнів і запитує: скільки дітей біля дошки? (всі рахують)
«Скільки зошитів слід взяти зі столу, щоб кожен отримав по одному зошиту? По два зошити?.




                                           Покажи цифру


 Ігровий матеріал: трафарети фруктів, овочів, індивідуальні набори цифр.
На набірному полотні виставлено відповідне число трафаретів. Учні, користуючись індивідуальними набірним цифрами, знаходять відповідну цифру і показують учителю.
                                       
                                                       Відгадай число.

Грають два учні (по одному із кожної команди)
За завданням ведучого діти швидко називають числа (менше 8, але більше 6; більше 5, але менше 9 і  т.д.)
Учень, який виконав умову гри правильно, отримує фішку, який відповів неправильно – вибуває з гри.
                                          
                                    Назви наступне число


Ігровий матеріал: м’яч.
Діти стоять в колі. Ведучий кидає м’яч будь – кому і називає також будь-яке число. Той, хто впіймав м’ячик називає наступне число і вертає м’яч ведучому.

                                                    Живі числа

Ігровий матеріал: карточки з числами.
Учні одержують карточки з числами. За командою вчителя «Числа, станьте по порядку!», діти шикуються лицем до класу. Решта учнів перевіряють правильність виконаного завдання.
Гру можливо ускладнити. Грають дві команди. Перша команда шикується  в порядку від 1 до 10, а інша навпаки від 10 до 1.

                                                  Потяг

Ігровий матеріал: карточки з цифрами.
Учням роздаються карточки з числами. За командою «Скласти потяг» діти повинні вишикуватися по порядку.

                                             Яких чисел не вистачає?

Учитель називає два числа, а учні  визначають, які числа знаходяться між ними. Наприклад, учитель говорить: «Три, сім». Учні відповідають: «чотири, п’ять, шість».
                                       
                                             Звільни пташку

Ігровий матеріал: картинка із зображенням  клітки для пташки, конверти із зображенням пташок (прикріплюються клейкою стрічкою до картинки).
Пташка знаходиться в клітці. Учень бере конверт із зображенням тієї, яка йому сподобалась. В конверті завдання  (наприклад: порахувати від 5 до 10, назвати числа, які менші за 3, порахувати від 6 до 1  і т.д.) Якщо учень правильно дасть відповідь, то птах «вилітає» із клітки, якщо ні – вертається в клітку.

                                              Веселий рахунок

Ігровий матеріал: таблиця з числами.
Змагаються два учасники. Виграє той, який швидше назве і покаже числа по порядку від 1 до 10.Другий варіант, коли числа називають від 10 до 1.

                                                        
                                         
1
9
4
6
3
8
5
7
2

10
                                                                                        
                                           Найбільше і найменше число

Ігровий матеріал: карточки з числами
Один із учнів розкладає карточки з числами (наприклад 2, 5, 7, 8) і пропонує сусіду по парті назвати, яке з чисел найбільше (найменше). Другий учень має покласти поряд карточку з більшим (меншим) на одиницю числом (2,3;  7,8;   8,9).
Потім гравці міняються ролями.                                                                                              

                                     Скільки предметів?

      Ігровий матеріал: кубики, камінці, палички, кришечки і ін.
 В одній руці учитель тримає частину предметів, решту – в другій за спиною . Звертаючись до класу, учитель говорить: «У мене всього шість кубиків, в правій руці - чотири. Скільки кубиків у лівій руці?»
Хто перший відповість, може пропонувати учням аналогічні завдання.






                                              Які числа на карточці?

Ігровий матеріал: карточки з числами.
Учитель тримає в руках дві карточки з числами зворотньою стороною до класу і промовля: «На карточках два числа. Якщо їх скласти, то отримаємо число 5. Які числа на карточках?». Коли хто – небудь із дітей правильно назве числа, учитель показує карточки класу.

                                                    Хто відгадає?
Учитель говорить: «Відгадайте, скільки грибків в кошику. Їх менше, ніж три, але більше, ніж один». Учень, який правильно відповів, отримує фішку.

                                                  Пройди у ворота

Ігровий матеріал: карточки з числами, предмети (прапорці, кульки, палички)
Два учні тримаються  за руки, зображуючи «ворота». В руках у них карточка з числом, склад якого вивчається. Решта учнів отримують або карточки з числами, або маленькі предмети. За командою «пройди у ворота» кожен учень має знайти собі пару, причому таку, щоб в сумі число предметів складало число на воротах. Наприклад, над воротами число 8. В учня 3 прапорці. Він шукає учня з п’ятьма прапорцями, або сам їх доповнює до 8. У ворота проходять  тільки ті, хто правильно став у пари, або підшукав число предметів.
                                                                        
                                                 Доповни до 10

Ігровий матеріал: карточки з числами.
Варіант 1. Учитель пропонує дітям, які сидять один за одним, взяти в руки по порядку карточки з числами 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 (за кількістю учнів0, а учням, які сидять поруч, підібрати карточки з числами так, щоб в сумі числа на двох карточках складали 10.
Варіант 2. Учні другого ряду, починаючи з останньої парти, беруть карточки з числами, а учні, що сидять поруч, підбирають карточки з числами так, щоб їх сума складала 10. Виграє той ряд, що отримав найменшу кількість помилок.

                                                        Потяг
Ігровий матеріал: карточки з числами.
Учитель роздає учням по дві карточки з числами.
Учень, який тримає в руці велику карточку з числом 10, буде потягом №10. В поїзд «сідають» тільки ті учні (шикуються один за одним), числа на карточках яких складають в сумі число 10.

                                                 Червоний – синій

Ігровий матеріал: червоні і сині прапорці.
Гра проводиться під час закріплення складу числа, наприклад 6. діти з червоними прапорцями ( або кришечками) шикуються в шеренгу. Учні з синіми прапорцями за сигналом шукають собі пару. Кількість прапорців синіх і червоних  в сумі мають складати число 6. Виграє, хто першим знаходить собі пару.

                                                    Який приклад розв’язаний

Учитель на дошці записує два – три приклади. Потім показує класу карточку з відповіддю до одного з них. Учні мають відповісти, який приклад розв’язаний.
                                                       
                                                       Що змінилось?

Ігровий матеріал; геометричні фігури.
Учитель виставляє на набірному полотні три геометричні фігури, пропонує дітям запам’ятати послідовність їх викладу. За сигналом, діти закривають очки, а учитель змінює позицію фігур.
Учні мають назвати, які зміни відбулися на набірному полотні.

                                                              Підбери по формі

Ігровий матеріал: карточки із зображенням геометричних фігур і предметів різної форми.
Ведучий виставляє карточку, наприклад з геометричною фігурою круга і говорить: «У кого є фігури круглої форми?».
Кожен учень відшукує на своїх картинках зображення круглих предметів (ґудзики, обруч, годинник  і ін.)
 Учні, у яких є карточки із зображенням таких предметів, виходять до дошки і виставляють свої карточки поруч із геометричними фігурами.

                                                        Відгадай, яка фігура?

Ігровий матеріал: геометричні фігури з картону.
Гру проводять у вигляді змагань між рядами.
Учень з першого ряду стає спиною до класу і відводе руки за спину. Учитель вкладає йому геометричну фігуру. Учень має назвати геометричну фігуру і її елементи (скільки кутів, сторін і т.д.)
Якщо учень відповів правильно, отримує фішку. Виграє той ряд, у кого в сумі більше фішок



                                                       Назви предмет

Учитель пропонує назвати предмети, які мають форму круга. Діти називають предмети. Наприклад: учень останнім предметом назвав дно чашки. Учитель говорить  «дно чашки – раз, дно чашки –два…..» Якщо більше ніхто не назве предмет, який має форму круга, учитель вимовляє: «три».
Виграє той, хто назвав предмет останнім.


                                 
                                                   Зайвий предмет

Ігровий матеріал: набірне полотно, плоскі геометричні фігури.
Учитель виставляє на набірному полотні ряди геометричних фігур. В кожному ряді одна фігура відрізняється кольором (формою, розміром). Учні мають знайти «зайву» фігуру і пояснити, чому вони так вирішили.
За правильну відповідь учень отримує фішку.


                                                Складемо  «Поясок»
Ігровий матеріал: червоні квадрати, зелені трикутники, жовті кола ( у кожного учня по три – чотири фігури).
Учням пропонується розмістити один за одним квадрат, трикутник, коло. В такій же послідовності  вони мають розкласти за цими фігурами наступні  три такі ж фігури, після знову повторити і  т.д. В результаті має отриматися  кольоровий «поясок» з трьох геометричних фігур, які  розкладені в певній послідовності.

                                            Назви фігури

Ігровий матеріал: різнокольорові  плоскі геометричні фігури.
На набірному полотні з різних геометричних фігур викладений чоловічок Петрушка.
Учні мають назвати ці фігури. В подальшому можна підрахувати кількість трикутників, квадратів і  т.д.

                                      Розклади фігури в чотири кишеньки

Ігровий матеріал: геометричні фігури – різнокольорові круги, прямокутники, трикутники різної величини.
Учні, враховуючи тільки форму (колір або величину), мають розкласти геометричні фігури в чотири кишеньки.




Доповни ряд відповідною фігурою
      Ігровий матеріал: плоскі геометричні фігури різної величини.
  На набірному полотні виставлені ряди геометричних фігур
                (різних за величиною).
                Наприклад: перший ряд – велике коло, середнє і маленьке;
                другий ряд – великий трикутник, ------,---------.
                 Учні повинні відшукати відповідні за формою і величиною фігури     
                 і доповнити кожен ряд.



                                                        Мозаїка

                      Ігровий матеріал: геометричні фігури (круг, квадрат,
                      прямокутник, розрізані на чотири різні частини, наклеєні  на
                      великому аркуші паперу).
                      Гра проводиться під час засвоєння понять про геометричні       
                      фігури.
                      Учитель показує  зображення фігур, наклеєних на великому
                      аркуші паперу, і пропонує скласти ці фігури із розрізаних  
                      частин.
                      Виграє той, хто правильно і швидко складе задану
                      геометричну   фігуру.

                                          Роби так, як я скажу

Ігровий матеріал: конверти з набором геометричних фігур, чистий аркуш паперу.
Учитель пропонує учням покласти перед собою чистий аркуш паперу і приготуватися до гри. Посередині аркуша кладуть круг, зліва від круга – трикутник;справа – квадрат;зверху круг, внизу – прямокутник.
Можна змінювати положення фігур за бажанням учителя.
Виграє той, хто правильно розклав фігури.


Немає коментарів:

Дописати коментар